Dělená strava, ukázka jídelníčku, tabulka a zkušenosti

Dělená strava

Tento typ hubnutí není v České republice tolik rozšířen, jako diety na principu sacharidových vln. Dělená strava je typ hubnutí, při kterém dochází u člověka ke změně stravovacích návyků a životního stylu. Jedná se o dlouhodobý proces, při kterém dochází k pomalému a postupnému úbytku hmotnosti. Přesto patří mezi diety pro hubnutí.

Rychlý úbytek hmotnosti u běžných diet?

U běžných diet dochází k rychlému úbytku hmotnosti, který zpravidla s sebou nese negativní jev v podobě ztráty svalové hmoty. Proto bych chtěl dopředu upozornit, že váha/hmotnost není věrohodný ukazatel.

Důvodem je, že úbytek na váze nemusí vždy znamenat úbytek tukové tkáně, ale právě zmiňovaný úbytek svalové hmoty. Svalovou hmotu člověk potřebuje z důvodu estetiky a pohybového aparátu. Navíc svalová hmota zvyšuje hodnotu bazálního metabolizmu. Díky tomu tělo spotřebuje při svém běžném chodu více kalorií.

V praxi to znamená, že lidé s dobrou muskulaturou mohou mít vydatnější jídelníček a nenabývat na váze. Oproti tomu člověk s malým množstvím svaloviny by při stejném jídelníčku na váze přibýval, a samozřejmě by se jednalo o nežádoucí tuk.

Dělená strava princip

Dělená strava je založená na třídění potravin podle složení.

Neutrální potraviny, bohaté na bílkoviny (zvířátka) a sacharidy (kytičky). Raději hned upozorním, že se jedná o plnohodnotné sacharidy, ne o rafinované jednoduché cukry v mnoha podobách (kostkový cukr, šťávy, slazené limonády, sušenky, atd.). Plnohodnotné sacharidy naleznete například v ovesných vločkách, luštěninách, atd.

Tři druhy potravin dělené stravy

V prvním kroku je nutné potraviny rozdělit do těchto třech „potravních košů“.  Následně pro správné pochopení principu dělené stravy je dobré vědět, že není možné míchat v denním jídelníčku potraviny bohaté na bílkoviny a na sacharidy. Důvodem je, že při trávení bílkovin a sacharidů je potřeba naprosto odlišné prostředí v trávicím traktu. U bílkovin je nezbytné prostředí vysoce kyselé. U sacharidů naopak s minimální kyselostí. Tyto dva kroky jsou „numero uno“.  Zbývají ještě neutrální potraviny, do kterých patří zejména tuky. Neutrální potraviny lze libovolně kombinovat se sacharidy i bílkovinami.

Takto dělenou stravou značně pomůžete vašemu trávicímu traktu, který se bude moci každý den plně soustředit na jednu z živin.

Přehledná tabulka dělené stravy

Jak vypadá tabulka dělené stravy? Pojďme se nyní podívat na schéma a přísný graf.

Dělená strava bílkoviny – zvířátka

Patří sem skoro všechno maso, ovšem platí pravidlo, že musí obsahovat pod 50% tuků. To samé s mléčnými produkty. Doporučuji zvláště s ohledem na nízkou kalorickou hodnotu krůtí a kuřecí maso. Neobsahují takřka žádné tuky a mají vysoký podíl bílkovin.

Dělená strava sacharidy – kytičky

Všechny obilniny a druhy brambor.  Pokud budete mít chuť na sladké, dopřejte si banán, který je vhodné konzumovat v dopoledních hodinách, kdy je jistota, že tělo přijatou energii z něj spálí a neuloží se v tukové podobě.

Neutrální potraviny

Všechna zelenina, s kterou rozhodně doporučuji nešetřit každý den, protože zpravidla obsahuje vysoké množství vody a vlákniny, která má vlastnost v žaludku nabobtnat a vaše břicho pošle mozku zprávu, že jste nasycený.

Tuky, tuky a tuky. Používejte nenasycené zdravé tuky, které naleznete v extra panenských olivových olejích a oříškách.

Tip: Vyzkoušejte i netradiční oleje (kokosový, mandlový, atd.).

Nevhodné potraviny dělené stravy

Potraviny, kterým byste se měli vyhnout.

  • bílá mouka
  • sladké pečivo
  • cukry a sladidla
  • sladkosti,
  • konzervovaná jídla
  • sušené luštěniny
  • arašídy, brusinky
  • vepřové maso
  • majonéza,
  • tuky
  • káva a černý čaj

Dělená strava ukázka jídelníčku

Dbejte na to, aby stravování bylo pestré (rozdělení potravin však musíte dodržovat). Hledáte jídelníček na týden nebo měsíc? Níže jsme pro vás sestavili ukázku jídelníčku na týden.

Bílkovinové pondělí

Snídaně: Proteinová buchta upečená z bílků s odměrkou čokoládového proteinu na ochucení.
Svačina:  Pistácie s mandlemi
Oběd: Kuřecí maso se salátem coleslaw
Večeře: Zeleninový salát s tuňákem

Sacharidové úterý

Snídaně: Ovesná kaše.
Svačina: Banán
Oběd: Brambory plněné smetanou a řepou
Večeře: Vařená cizrna s čínskou zeleninovou směsí.

Alternativní jídelníček dělené stravy

Snídaně

  • celozrná houska s džemem
  • míchaná vejce 2ks s čerstvou zeleninou

Oběd

  • zeleninové rizeto s rýží
  • maso se zeleninovou přílohou

Svačina

  • šopský salát
  • bilý jogurt
  • ovoce
  • kysané mléčné produkty

Večeře

  • chléb s máslem nebo pomazánkou
  • filé se zeleninou

Dělená strava recepty

Hledáte recepty ke stažení? Zajímá vás, jaké jsou nejoblíbenější recepty dělené stravy?

Ukázkovým receptem pro sacharidový den jsou ovesné sušenky. Nasypte 200g ovesných vloček nasekaných do misky. Následně oloupejte banán, který vidličkou rozmačkejte a přidejte do misky k vločkám. Přilijte trochu vodu a všechny suroviny spojte, nejlépe to jde rukou.  Po vytvoření hmoty vyndejte pekáč, na který dejte pečící papír a vytvořte z hmoty na něj kulaté sušenky s tloušťkou cca 1cm. Nakonec vložte do trouby na 150 stupňů a pečte do zlatova.

Další recepty dělené stravy

Jaké jsou další recepty, které doporučujeme pro ty z vás, kteří chtějí dodržovat dělenou stravu:

  • avokádová omáčka
  • cereální vánočka
  • cereální vločkové placičky
  • musli
  • polívka z hlívy ústřičné
  • těstoviny s omáčkou z tofu
  • pikantní fazole
  • kuřecí maso se zelím

Recepty moučníky

Ano, nejoblíbenější recepty na dělenou stravu jsou moučníky!

  • ananasové muffiny
  • ananasový dort
  • bábovka bez vajec

Pomůže dělená strava na hubnutí?

Dělená strava není pro každého. Jedná se o složitý proces, při kterém musíte přistoupit na změnu životního stylu a stravování. Musíte minimálně den dopředu vymýšlet svůj jídelníček, tak aby splňoval všechna kritéria.

Spoustu lidí odradí, že po pár dnech nevidí očekávané změny. Pokud chcete zhubnout rychle, přečtěte si článek Jak zhubnout 10 kg za týden.

Jedná se o pomalý proces hubnutí, při kterém tuková tkáň mizí pomalu. Jedná se o životní styl, na který si časem zvyknete, a budete nad jídly automaticky přemýšlet. Výsledkem bude vysněná postava, zdravé stravovací návyky, efektivnější trávení, a kompletně zdravější zažívání. Díky nutriční typologii a individuálnímu výživovému plánu je zdravé hubnutí snadné. Zajímavé je pak porovnání, kdy dieta sice může mít velmi dobré účinky na hubnutí, ale celkově tělo dostává zabrat a zdravé dietě se mluvit prostě nemůže – příkladem je naše recenze dukanová dieta.

Dělená strava diskuze

Stále přemýšlíte jak zhubnout? Poslední diskuze hovoří o tématu dělená strava podle Haye, zda tato dieta dokáže přinášet trvalé výsledky. V České republice je velmi oblíbená Lenka Kořínková a její kniha, recepty Lenky Kořínkové. Alternativou může být Vít Chaloupka nebo Jarmila Mandžuková. Známá je také Mančingová a její kniha s tématem dieta podle krevních skupin. Skvělá je kuchařka dělené stravy.

Tip: Hledejte ve knihkupectví, zda je skladem: Velká kniha o dělené stravě

Dělená strava recenze

Máte vy zkušenosti s dietou Lenky Kořínkové či dietou dělená strava obecně? Jaké máte výsledky? Připojte se do diskuze a sdílejte své zkušenosti, výsledky hubnutí a názory, jak dieta funguje. Rádi setřídíme výhody a nevýhody dělené stravy do ucelené recenze.

Vyzkoušejte kurzy o hubnutí zde

Dělená strava, ukázka jídelníčku, tabulka a zkušenosti
3.7 (73.94%) 33 hlasů